Mitä kertoisit ummikolle psykedeeleistä? – Vastauksia tammikuun psykedeeli­kysymykseen

Mitä kertoisit ummikolle psykedeeleistä?

Eräs vuoden 2022 projekteistamme on “Psykedeelikysymys”, jossa keräämme ja julkaisemme kuukausittain lukijoidemme vastauksia erilaisiin psykedeeliaiheisiin kysymyksiimme. Voit lukea lisää projektista tästä.

Saimme tammikuun psykedeelikysymykseen "Mitä kertoisit ummikolle psykedeeleistä?" runsaasti vastauksia, jotka ilmentävät monipuolisesti erilaisia näkökantoja. Vastauksissa nousi esiin kolme teemaa: psykedeeleihin liittyvä huumestigma, psykedeelien vastuullinen käyttö ja psykedeelien myönteiset mahdollisuudet. Pyrimme poimimaan tähän artikkeliin tiivistetysti ja tasapuolisesti vastauksissa esiintyneitä ajatuksia.

Julkaisemamme vastaukset edustavat esittäjiensä omia näkemyksiä, joista PSL:n sisällä on epäilemättä yhtä monia mielipiteitä kuin mieliäkin.

Huumestigman avaaminen

Vaikka psykedeelien myönteisiä mahdollisuuksia koskeva tutkimusnäyttö on lisääntynyt, moni näkee ne yhä vain ainoastaan vaarallisina aineina, joiden yllä leijuva leimaantumisen pelko saa monet välttämään edes aiheesta puhumista. Moni vastaaja pahoittelee sitä, että vaikka psykedeelit eivät yleensä vaaranna terveyttä tai aiheuta riippuvuutta, lainsäädännössä ja mielikuvissa ne silti niputetaan yhteen sellaisten aineiden kanssa, joiden käyttöön liittyy paljon enemmän ongelmia.

• ”Nykyinen puhe ja ilmapiiri huumeiden/psykedeelien ympärillä on pitkälti muutamien ihmisten mielivaltainen päätös, joka ei perustunut juuri muuhun kuin pelkoon ja tietämättömyyteen. Tämän johdosta nykyinen tunnelma psykedeelienkin ympärillä on pitkälti negatiivinen ja poistyöntävä.”

• ”Psykedeelit eivät ole laisinkaan niin vaarallisia kuin yleinen käsitys voi edelleen olla. Vaikka laissa esimerkiksi LSD luokitellaan erittäin vaaralliseksi huumausaineeksi, tutkimusten mukaan se on yksi vähiten haitallisista huumausaineista.”

• ”Stigma pitää purkaa – on outoa, että näitä demonisoidaan ja niputetaan samaan läjään vaikka amfetamiinin tai heroiinin kanssa."

• "Psykedeelien niputtaminen yhteen kaikkien huumausaineiden kanssa on jossain määrin harhaanjohtavaa. Kuten useat lääkkeet, niitäkin voidaan käyttää päihtymistarkoituksessa, mutta niiden järkevät käyttömahdollisuudet jäävät tämän vuoksi usein huomiotta. Ennen 1960-lukua, jolloin ne julistettiin laittomiksi, psykiatrinen tutkimus ja mielenterveydenhoito piti niitä suurimpana lupauksena mitä alalla oli koskaan ollut.”

• "Haluaisin ohjata ummikon ajatukset pois huumeista ajattelemaan psykedeelejä ennemminkin kemikaaleina ja yhdisteinä. Yhdisteitä voidaan käyttää monista lähtökohdista, esimerkiksi pakenemiseen ja turruttamiseen, tai niitä voidaan käyttää avautumiseen ja parantumiseen. Kaikki on pitkälti tämän yhdisteen käyttäjästä kiinni.”

• ”Toivoisin ummikon muodostavan oman mielipiteensä asiaan. Mielipiteen ei tarvitse olla suoraan kieltävä tai hyväksyvä. Se voi jäädä myös avoimeksi ja uteliaaksi."

Psykedeelien vastuullinen käyttö

Vaikka psykedeelien käyttöön liittyy aiheetonta stigmaa, vastaajat toivat esiin, että kyse on voimakkaista aineista, joihin tulee suhtautua kunnioittavasti. Oikea tieto psykedeelien vaikutuksista ja rakentavista käyttötavoista vähentää riskiä altistua liian raskaille tai repiville kokemuksille.

• ”Kertoisin ensin, kuinka pitkään minulla meni asiasta kiinnostumisesta ensimmäiseen kokeiluun ja kehottaisin opiskelemaan aihetta kunnolla tutustumalla vaikkapa juuri Sivistysliiton selkeisiin ja moninaisiin materiaaleihin. Sitten voisin valottaa asiaa omien kokemusteni ja niistä saatujen opetusten ja hyötyjen kautta, mutten unohtaisi kertoa myöskään omista harha-askelistani, liikakäytöstä tai ylipäänsä siitä, kuinka tärkeä osa prosessia sekä itsen että psykedeelien kunnioittaminen on.”

• "Väärin käytettynä psykedeelit voivat aiheuttaa vahvoja pelkotiloja, siksi on tärkeää varmistaa turvallinen set and setting. Osalle ihmisistä psykedeelit voivat laukaista psykoosin tai skitsofrenian. Kyseisille häiriöille alttiiden ihmisten tulisi välttää psykedeelien käyttöä, tai vähintään olla hyvin varovaisia.”

• ”Kertoisin, että ne lisäävät itsetuntemusta, todellakin laajentavat ymmärrystä ja saattavat syventää ihmissuhteita. Mulle kaikki psykedeelikokemukset ovat olleet todella opettavaisia. Varovainen kuitenkin kannattaa olla. Turvallinen ympäristö ja hyvä mielentila ovat tärkeitä. Omasta edellisestä kerrasta tulee pian 20 vuotta, enkä ole uskaltanut niitä perheenlisäyksen johdosta enää käyttää, mutta joskus vielä aion, kun lapset ovat omillaan.”

• ”Psykedeeli ei korvaa monipuolista ja tasapainoista ruokavaliota eikä terveitä elämäntapoja.”

• “Mitä ikinä teetkin, älä toivo, että saat pään sekaisin ja ota psykedeelejä, koska saatat saada mitä tilaat."

• ”Kertoisin, millaiset asiat varmistavat sen, että psykedeelikokemus on antoisa ja positiivinen. On merkitystä ympäristöllä, omalla mielentilalla, henkisellä valmistautumisella ja olisi hyvä olla mukana luotettu henkilö tarkkailemassa, ettei matka käänny ikävään suuntaan. Luultavasti kertoisin myös omasta ensimmäisestä kerrasta. Että turvallisessa ja rauhallisessa ympäristössä turvallisen ihmisen kanssa kokemuksesta tuli mullistava ja se vaikuttaa tietyiltä osin näin monen vuoden jälkeenkin elämässäni. Lopuksi kertoisin millaisissa tilanteissa psykedeelimatkasta voisi olla hyötyä ja millaisissa tilanteissa tuskin on. Mikään ei ole ihmelääke, joka parantaa kaiken, enkä haluaisi mainostaa psykedeelejäkään sellaisina."

• ”Parhaimpaan tulokseen pääsee, jos on aluksi pohtinut tarkoitusta matkalleen, oli se sitten uteliaisuus tai itsensä ymmärtäminen, ja että ottaa psykedeelin rauhallisessa paikassa ja tutun ihmisen kanssa. Jotkut tykkäävät ottaa matkansa luonnossa, toiset kotonaan.”

• ”Täysin vaaratonta matkailu ei ole. Varsinkin ensimmäisellä matkalla, jos ottaa liian ison annoksen, rauhallinen ympäristökään ei voi taata, että matka olisi pelkkää hattaraa. Psykedeelit voivat tuoda yllättäviä asioita pintaan.”

• ”Liian varomaton käyttö antaa aineelle liikaa valtaa, silloin istut pelkääjän paikalla saamatta vaikuttaa reittiin yhtään, tai saatat jopa istua mielesi takapenkillä ja aine ajaa formulaa sinne tänne holtittomasti.”

• ”Sienten ja parantavien kasvien kanssa työskennellessä olemme vuorovaikutuksessa toisen elävän organismin kanssa. Tällöin kyse on nimenomaan vastavuoroisesta vaikuttamisesta; mitä sinä annat takaisin? Vaikka psykedeelit ovat hyviä työkaluja ja avaimia mielen kiemuroiden selvittämiseen, niitä pitää lähestyä kunnioittaen ja tiedostaen. Kiitollisuus on tärkeää.”

• "Psykedeelejä jo käyttänyttä ummikkoa saattaisin kannustaa hitauteen ja kiireettömyyteen kokemusten hauduttelussa. Ja uteliaisuuteen ja myötätuntoisuuteen erityisesti sellaisten läheisten ihmisten näkemysten äärellä, jotka eivät ymmärrä psykedeelien käyttöä tai jopa suhtautuvat siihen suoranaisen kielteisesti -- voin oppia heidänkin näkökulmistaan arvokkaita asioita, jos vain olen valmis todella kuuntelemaan sen sijaan, että vain tuputtaisin omia psykedeelisiä mielipiteitäni ehdottoman oikeina."

Psykedeelien myönteiset mahdollisuudet

Psykedeelejä kokeillaan ensimmäistä kertaa hyvin monenlaisissa tilanteissa ja monenlaisin tavoittein. Syyt niiden ääreen palaamiselle ovat kuitenkin vastausten perusteella useimmiten niissä hyvissä asioissa, joita psykedeelien koetaan elämään tuoneen. Muuntunut tajunnantila on tarjonnut mahdollisuuksia päästä jumiutuneissa ajatuksissa eteenpäin ja luoda uudelleen yhteyttä itseen ja ympäristöönsä.

• ”Psykedeelien kautta, oikeanlaisessa rauhallisessa ympäristössä, turvallisessa seurassa, voi purkaa traumoja ja ahdistusta. Mikään pikaratkaisu elämässä sattuviin ikäviin tapahtumiin tai ongelmiin ne eivät ole, mutta hetkittäin ne voivat toimia joissain elämäntilanteissa ikään kuin auttajina eteenpäin.”

• "Psykedeelit voivat palauttaa mielenterveytesi. Ne voi pelastaa sinut alkoholismilta tai muilta vaarallisilta addiktioilta, tupakoinnilta, lääkkeiden käytöltä yms. Oikein käytettynä psykedeelillä voit laajentaa tietoisuuttasi ja löytää erilaisen maailmankatsomuksen. Voit nähdä itsesi eri valossa, nähdä ympärillä olevan maailman ja elämäntilanteesi eri perspektiivistä. Ja näin ollen, kun ymmärryksesi kaikesta muuttuu, muutut itsekin luonnollisesti siihen suuntaan, mikä on sinun parhaaksesi.”

• ”Psykedeelit tuottavat muuntuneen tajunnantilan, joka ilmenee vaihtuvina tunteina/aistimusten vääristymisenä/poikkeavina ajatuksina. Muuntunut tajunnantila voi johtaa pidempiaikaisiin perspektiivin muutoksiin, jotka voivat olla hyödyllisiä jumiutuneelle mielelle.

• "Voit luottavaisin mielin vastaanottaa kasvien ja sienien ikiaikaista viisautta. Luonto puhuu sinulle niiden kautta ja antavat sinulle juuri sen mitä kulloinkin tarvitset."

• “Psykedeelien avulla voi saada äärimmäisen merkityksellisiä kokemuksia jotka vievät suoraan ihmisyyden peruskysymysten äärelle tai jopa niiden sisään - elämä, kuolema, minuus, todellisuuden olemus ylipäätään. Mutta jokainen trippi on erilainen.”

• "Kertoisin omakohtaiset tarinat siitä, kuinka psykedeeliset kokemukset ja psykedeelien vastuullinen käyttäminen ovat muuttaneet omaa elämää monella tapaa parempaan, lisännyt onnellisuutta, saanut ajattelemaan ja auttanut tekemään parempia valintoja elämässä. Seurauksena on ollut hengellisyyden lisääntyminen ja huomattavasti parempi yhteys itseen ja muuhun maailmaan sekä maailmankaikkeuteen."

Kiitämme kaikista vastauksista! Odotamme mielenkiinnolla kommenttejanne – ja vastauksianne ensi kuun kysymykseen, jonka julkaisemme huomenna.

Jäsenmaksut auttavat meitä edistämään psykedeelien viisaampaa käsittelyä. Jos pidät meiningistämme, voit tukea työtämme liittymällä jäseneksemme: https://sivistysliitto.fi/jaseneksi