Takaisin kaikkiin tapahtumiin

From Shock to Awe – elokuvanäytös ja paneelikeskustelu 12.5.2023

Miten kaikkein syvimpiä haavojamme hoidetaan? Monen omakohtaiset kokemukset ovat viime aikoina saaneet vahvistusta tieteellisistä tutkimuksista: psykedeeleillä on potentiaalia auttaa traumaperäisen stressihäiriön ja masennuksen tyyppisten sairauksien parantamisessa ja yleisemmin elämän suunnan hahmottamisessa. Kiireettömällä poljennolla kulkeva dokumenttielokuva From Shock to Awe tarjoaa intiimin ja raa’an katsauksen sotatraumojen runtelemaan elämään, sotaveteraanien ja heidän läheistensä muutosmatkaan. Psykedeelisen sivistyksen liitto ry esittää elokuvan perjantaina 12. toukokuuta Kulttuurikeskus Caisassa Helsingissä.

Elokuvan seuraamien veteraanien kamppailu on täynnä ahdistusta, pelkoa, masennusta, vihaa. Tasapainon löytäminen suhteessa perheeseen ja yhteiskuntaan on vaikeaa. Tunteiden käsittelyn tueksi määrätyt voimakkaat lääkkeet vievät heidät kuoleman partaalle. Kannabiksesta on jonkin verran apua, mutta syvemmän parantumisen kaipuu ohjaa kohti ayahuascaa, Amazonin alueella parantamiseen ja hengellisiin oivalluksiin käytettyä juomaa. Viikonloppu katkeran juoman parissa johtaa syvällisiin oivalluksiin, mutta seremonioiden integrointi arkeen ja perhe-elämään on haastavaa. Paranemismatkalla riittää kuljettavaa.

Henkilökohtaisten tarinoiden lisäksi elokuva nostaa esiin perustavanlaatuisia kysymyksiä sodasta, lääketeollisuudesta ja länsimaisista oikeusjärjestelmistä.

Elokuvan jälkeen käydään kolmesta hyvin erilaisesta näkökulmasta punoutuva paneelikeskustelu, jossa dialogiin astuvat maailmasta, mielestä ja niiden mahdollisuuksista kiinnostunut toimittaja ja yrittäjä Kaarle Hurtig, Ylen Syvään päätyyn -dokumenttisarjassa kasvilääkehoitoihin Amazonille matkannut energiahoitaja Anu Hämäläinen sekä teoreettisen filosofian maisteri ja Psykedeelitutkimusyhdistys ry:n puheenjohtaja Anssi Pitkänen. Tapahtuman jälkeen sivistyksennälkäistä keskustelua jatketaan vapaamuotoisesti jossain lähialueen kuppilassa.

Dokumentissa on suomenkielinen tekstitys.

Aikataulu:

16:30 Ovet auki
17:00 Elokuva
18.30 Tauko
18:40 Paneelikeskustelu
20:00 Loppu

Liput verkkokaupastamme:

Ennakko 11 € (PSL:n jäsenmaksun 2023 maksaneille 8 €).
Ovi 13 € (tasaraha, kortti tai mobilepay)

Elokuvan kesto 84min. Tapahtumapaikkana toimii Kulttuurikeskus Caisan Auditorio (Kaikukatu 4 B). Tilaan on esteetön pääsy.

PSL:n jäsenille lähetetään sähköpostitse alennuskoodi, jonka voi aktivoida kirjoittamalla se ostoskorista löytyvään kenttään. Jäsenyyden voi ostaa verkkokauppamme etusivun kautta – alennuskoodi löytyy tällöin jäsenmaksukuitista. Jos et ole varma oletko maksanut kuluvan vuoden jäsenmaksusi, voit olla meihin yhteydessä osoitteessa info (at) sivistysliitto.fi