Takaisin kaikkiin tapahtumiin

5MEO: Are Some Doors Better Left Unopened? – elokuvanäytös ja keskustelu

Miten valmistautua kokemukseen, jonka vaikutuksia ei voi ennakoida? Tähän kysymykseen sukelletaan 5MEO: Are Some Doors Better Left Unopened? -dokumenttielokuvassa (2020), jonka Psykedeelisen sivistyksen liitto ry esittää lauantaina 25. maaliskuuta Kulttuurikeskus Caisassa Helsingissä.

Monet psykedeeliaiheiset dokkarit juoksuttavat ruudulle loputtoman tuntuista virtaa psykedeelitutkimuksen uusimmista löydöksistä intoilevia puhuvia päitä. 5MEO sen sijaan on ennen kaikkea inhimillinen tarina, joka kartoittaa päähenkilöidensä aatoksia, toiveita ja pelkoja psykedeelisen kokemuksen äärellä: Kolme tavallista, elämänsä suunnan ravistelua janoavaa keski-ikäistä miestä päättää lähteä etsimään järein keinoin kosketusta olemassaolon syvimpiin juuriin. Tuhti sienitrippi läpikäydään valmistautumisena vielä väkevämpään kokemukseen, jonka katalyyttinä toimii psykedeeleistä usein kaikkein voimakkaimmaksi kutsuttu 5-MeO-DMT. Seuraukset ovat vavahduttavia ja jättävät roppakaupalla pureskeltavaa.

Löytyykö matkalta sitä mitä sieltä etsitään? Voiko psykedeelisistä oivalluksista puhua kuulostamatta juustoiselta? Mitä ylipäänsä voi sanoa sanoinkuvaamattomasta? Ja olisiko tietyt ovet yksinkertaisesti parempi jättää avaamatta?

Elokuvan ohella näitä teemoja pohditaan yleisöä osallistavassa paneelikeskustelussa. Elokuvassa on suomenkielinen tekstitys!

Aikataulu:

16:00 Ovet auki
16:30 Elokuva
17:45 Paneelikeskustelu
18:45 Lopetus

Lipun voit ostaa verkkokaupastamme.

Ennakko 10 € (PSL:n jäsenmaksun 2023 maksaneille 8 €)
Ovi 12 € (tasaraha tai kortti).

Elokuvan kesto 73min. Tapahtumapaikka: Kulttuurikeskus Caisan Auditorio (Kaikukatu 4 B).

PSL:n jäsenmaksun 2023 (alk. 20 €) maksaneille jäsenille lähetetään sähköpostitse alennuskoodi, jonka voi aktivoida kirjoittamalla se ostoskorista löytyvään kenttään. Jäsenyyden voi ostaa verkkokauppamme kautta – alennuskoodi löytyy tällöin jäsenmaksukuitista. Lisätietoa jäsenyydestä löydät täältä. Jos et ole varma oletko maksanut kuluvan vuoden jäsenmaksusi, voit olla meihin yhteydessä osoitteessa info (at) sivistysliitto.fi.

Sananen panelisteista:

Alku Sirén on digitaalisen yhteiskunnan ajattelija ja aktivisti, joka on ollut käynnistämässä verkkopohjaisia ilmiöitä ja mielenilmaisuja kuten Ravintolapäivä ja Aleppon kellot. Hän työskentelee Milttonilla johtavana neuvonantajana.

Tomi Terentjeff on yrittäjä, biohakkeri, tutkimusmatkailija ja psykedeelien hyötykäytön puolestapuhuja. Tomi vietti vuosina 2015–2019 paljon aikaa Kaliforniassa. Samalla hän tutustui itseensä muuntuneiden tietoisuudentilojen kautta ja näki niiden valtavan potentiaalin ihmisten ja ihmisyyden kasvattajana.

Ville Salmensuu on akuuttilääkäri ja sarjaopiskelija, joka on kiinnostunut ihmisen kokonaisvaltaisesta hyvinvoinnista, käänteentekevistä kokemuksista ja uskomusjärjestelmäpäivityksistä. Hän valmistelee psykologian kandityönä kirjallisuuskatsausta 5-MeO-DMT:n mielenterveysvaikutuksista. Opiskelee aputerapeutiksi MIND Foundationin koulutuksessa, jossa opitaan hyödyntämään muuntuneita tajunnantiloja psykoterapiassa.

Kirjaa myös kalenteriin: 12.5. esitämme Caisassa From Shock To Awe -dokkarin.

Aikaisempi tapahtuma: 10. joulukuuta
Dosed-psykedeelidokumentti 10.12.2022