Elokuun Psykedeelikysymys: Mitä psykedeelien historiasta voi oppia?

Ihmisellä ja psykedeeleillä on pitkä yhteinen historia: joissain yhteyksissä psykedeelejä on todistetusti käytetty vähintään tuhansien vuosien ajan. Niiden ympärille on eri yhteiskunnissa muodostunut monenlaisia käytänteitä, joista osa on ollut kulttuureissaan valtavirtaa, toiset pikemminkin harvojen outolintujen puuhia.

Siinä missä psykedeelit ovat siis osassa maailmaa olleet iät ja ajat osa normaalia päiväjärjestystä, moderni länsimainen kulttuuri kohtasi ne laajemmin vasta viime vuosisadan puolivälin tienoilla. Ne iskeytyivät etenkin sodanjälkeisten sukupolvien tajuntoihin intensiivisellä voimalla, ja psykedeelisissä liemissä marinoitui niin boheemeja taiteilijoita, psykiatreja kuin The Beatlesin ja The Doorsin kaltaisia supersuosittuja, populaarikulttuurin suuntaa viitoittaneita bändejä.

Timothy Learyn ja Aldous Huxleyn kaltaisten visionäärien myötä psykedeelejä alettiin monien toimesta pitää vallankumouksellisina työkaluina, mutta kulttuurimme ei ollut valmis vastaanottamaan näin voimakasta höykytystä. Psykedeelien nostattaman pelon seurauksena niiden leviämistä alettiin tukahduttaa kovin ottein. Lopulta myös lupaavat tutkimuspolut tukittiin, ja kriminalisoinnin myötä psykedeelien omaehtoinen käyttökin painui maan alle.

Uuden vuosituhantemme aamuhämärässä on havaittavissa yltyvää kiinnostusta niin psykedeeleihin kuin niitä jo sukupolvien ajan käyttäneisiin kulttuureihin, kun naapurin mummokin jo mikroannostelee ja psykedeelitutkimuksen sanotaan elävän uutta renessanssiaan. Innostuksen keskellä on kuitenkin ilmeistä, että historian tarjoamat läksyt ansaitsisivat enemmänkin huomiota. Hypen perusteella psykedeelit voi tulkita lukemattomiin ongelmiin auttaviksi ihmelääkkeiksi, mikä johtaa toisinaan väkeviin pettymyksiin tai harkitsemattomaan käyttöön. Tarinoita psykedeelejä hyödyntäneistä kulttijohtajista ja (ja asemaansa väärinkäyttäneistä psykedeeliterapeuteista) nousee jälleen pintaan. Monia puoli vuosisataa sitten ilmenneitä ongelmia ei vieläkään ole saatu ratkottua.

Elokuun Psykedeelikysymys kuuluu: mitä psykedeelien historiasta on opittavissa? Millaisia yli- tai alilyöntejä tahi ansakuoppia tulisi jatkossa välttää? Ja millaisissa asioissa puolestaan on menty parempaan suuntaan?

Osallistumalla autat oppimaan menneestä ja siten myös navigoimaan tulevien haasteiden keskellä. Toimitamme vastauksista koosteen, jonka julkaisemme kanavillamme elokuun lopussa.

Löydät vastauslomakkeen tästä.

Tutustu myös heinäkuun Psykedeelikysymyksen “Miten huomioit psykedeelien riskejä?” vastauksiin.

Taustatietoa Psykedeelikysymyksestä tästä.

Jäsenmaksut auttavat meitä edistämään psykedeelien viisaampaa käsittelyä. Jos pidät meiningistämme, voit tukea työtämme maksamalla vuoden 2022 jäsenmaksun tai liittymällä jäseneksemme: https://sivistysliitto.fi/jaseneksi

Voit myös liittyä sähköpostilistallemme, jolla tiedotamme tapahtumistamme, julkaisuistamme ja muusta toiminnastamme.