Heinäkuun Psykedeelikysymys: Miten huomioit psykedeelien riskejä?

Kun psykedeeleistä puhutaan myönteiseen sävyyn, kuulee usein sanottavan, etteivät ne aiheuta riippuvuutta. Fyysisen riippuvuuden näkökulmasta tämä toki tietyssä mielessä pitääkin paikkansa. Niiden käytön lopettamiseen ei tyypillisesti liity vieroitusoireita, joita tyypillisesti pidetään fyysisen riippuvuuden keskeisenä elementtinä.

Psykedeelejäkin voi kuitenkin käyttää holtittomasti ja liikaa. Ne voivat laskea kynnystä tehdä huonoja päätöksiä. Niiden tiedetään lisäävän suggestioalttiutta, ja niitä käyttänyt saattaa altistua hyväksikäytölle. Psykedeelikokemukset voivat olla pelottavia ja jopa traumaattisia. Ne saattavat höykyttää maailmankuvaa tavoilla, joihin on vaikea valmistautua etukäteen, ja uusia elämän tärkeysjärjestyksiä. Edellämainittujen lisäksi psykedeelien käyttö, valmistus ja välittäminen ovat tietenkin useimmissa yhteyksissä laittomia, mikä sekin tuottaa omanlaisiaan riskejä.

Ihmiset harrastavat kaikenlaista riskialtista ja epäilyttävää jalkapallosta tangomarkkinoihin. Riskeistään huolimatta myös psykedeelien käytöllä on paikkansa, ja kun riskeistä on tietoinen, on helpompi tehdä punnittuja päätöksiä. Teeman funtsiminen on ajankohtaista siksikin, että festarikausi on käynnissä.

Siispä: Miten sinä huomioit psykedeelien riskejä? Miten turvaat oman ja kanssamatkaajiesi hyvinvoinnin ennen matkaa, sen aikana ja jälkeenpäin? Näihin liittyvistä käytänteistäsi haluaisimme kuulla heinäkuun Psykedeelikysymyksessä.

Osallistumalla autat hahmottamaan ja huomioimaan paremmin psykedeelien pimeitä puolia, ja siten lannoittamaan psykedeelisen sivistyksen maaperää. Toimitamme vastauksista koosteen, jonka julkaisemme kanavillamme heinäkuun lopussa.

Vastauslomakkeen löydät täältä.

Tutustu myös kesäkuun Psykedeelikysymyksen “Mitä toivoisit läheistesi tietävän psykedeelien käytöstäsi?” vastauksiin.

Taustatietoa Psykedeelikysymyksestä: https://sivistysliitto.fi/psykedeelikysymys

- = ✱ = -

Jäsenmaksut auttavat meitä edistämään psykedeelien viisaampaa käsittelyä. Jos pidät meiningistämme, voit tukea työtämme maksamalla vuoden 2022 jäsenmaksun tai liittymällä jäseneksemme: https://sivistysliitto.fi/jaseneksi

Voit myös liittyä sähköpostilistallemme, jolla tiedotamme tapahtumistamme, julkaisuistamme ja muusta toiminnastamme.