Jokapäiväinen kuravetemme

sale.jpg

Niinistö-aprillipilamme sai mukavasti näkyvyyttä. Mikä erinomainen mahdollisuus herättää hieman keskustelua toden ja valheen kiemuraisesta suhteesta!

Postauksemme oli tunnistettavissa pilaksi useammastakin elementistä. Sen lisäksi, että julkaisu tehtiin aprillipäivänä ja julkaisuaika oli muka vain minuutin “Niinistön alkuperäisen postauksen” jälkeen, on tietysti aika epäuskottavaa, että presidentti ilmaisi täysin yllättäen tällaisen kannan, vieläpä tällaisessa yhteydessä. Postauksen todenperäisyys oli toki myös tarkistettavissa myös Niinistön omalta Facebook-sivulta.

On tietenkin väistämätöntä, ettei osa ihmistä tunnista aprillipilaa aprillipilaksi, mikä kävi ilmi heränneistä keskusteluista. Jotkut myös kokivat pilan mauttomaksi, koska dis- ja misinformaatiosta on jo valmiiksi ylitarjontaa, koronaviruksen luoma tilanne on herkkä ja presidentti on kuulemma aprillipäivänäkin pyhää maata. Siitäkin ilmaistiin pelkoa, että postaus synnyttäisi Psykedeelisen sivistyksen liitto ry:n mainetta vaurioittavan paskamyrskyn. On hienoa, että keskustelua heräsi! Aprillipäivä on täydellistä aikaa pohtia toden ja valheen sekä soveliaan ja sopimattoman rajapintoja.

“Narrauspäivänä muistamme, miksi toden puhuminen on tärkeää”, antropologi Ninnu Koskenalho kirjoittaa aprillipäivän luonnetta kuvaavassa kirjoituksessaan Antroblogissa:

“Aprillipäivä on kevääseen ja uusiutumiseen liittyvä juhlapäivä, joka uudistaa tutun järjestyksen kääntämällä sen ylösalaisin. Tällaisia juhlia löytyy ympäri maailmaa. Niihin liittyy ritualisoitua sääntöjen rikkomista, naamiaisasuja ja kepposia. Epäjärjestyksen karnevaalissa sosiaalinen todellisuus kääntyy päälaelleen. Palvelijat määräävät ylempiään, lapset vanhempiaan. Kaaosta käsitellään komedian ja huumorin keinoin.

Sääntöjen keikauttamisella on tärkeä tehtävä. Järjestyksen palauttaminen juhlan jälkeen tuottaa voimakkaan yhteenkuuluvuuden kokemuksen.”

Saksalainen Till Eulenspiegel on yksi aprillipäivän luonnetta ilmentävän narriarkkityypin ilmenemismuodoista.

Ylläkuvatusta käy ilmi, miten aprillipäivä on myös hyvin psykedeelinen päivä: tajusteiden tapaan aprillipäivä kääntää totutun ylösalaisin, ravistelee ja paljastaa uusia näkökulmia. Molemmat tarjoavat mahdollisuuden totutun kyseenalaistamiseen, uskomusten koetteluun ja ihmistenvälisten yhteyksien lujittamiseen.

Totuttua kyseenalaistaa myös tämä internetin aikakautemme, jota parhaillaan vallitseva poikkeustilanteemme entisestään höykyttää. Pari vuosikymmentä sitten televisio tarjosi vain kourallisen kanavia. Merkittävä osa väestöstä vaikuttui samoista lähetyksistä ja luki samoja uutisia samoista lehdistä. Tämä on epäilemättä edistänyt omanlaisensa jaetun todellisuuskäsityksen rakentumista. Aivan uudenlaisen haasteensa luo internetin mahdollistama, läpikotaisin verkostoitunut nykymaailmamme, jossa periaatteessa kenellä tahansa on mahdollisuus julistaa maailmankuvaansa suurille yleisöille. Kriittistä arviointia vaativia tarinoita tunkeutuu tajuntaamme jatkuvasti enemmän, eikä ole ollenkaan itsestäänselvää, miten tällaisissa olosuhteissa voi varmistaa suunnistavansa enemmän totuudellista kuin valheellista kohti.

Valheiden vaikutus on epäilemättä helpompi tunnistaa toisten ajattelussa kuin omassaan. Voi olla tyydyttävää naureskella sille, miten typeriä, ohjelmointiaan sokeasti seuraavia lampaita muut ovat. Huomattavasti vaikeampaa on arvioida, millaisia valheita on itse huomaamattaan niellyt ja ehkä levittänytkin.

Aikanamme, jona esimerkiksi aidon näköisiä deep fake -valevideoita tuottavat teknologiat etenevät valtavin harppauksin, panostus medialukutaitoihin on kullanarvoista. On vaikea kuvitella tilannetta, jossa tällaisia taitoja olisi liikaa. Aprillipäivä tarjoaa muistutuksen niiden merkityksestä.

Psykedeelinen viisaus kertoo, että ravistelevasta kokemuksesta on apua ennen kaikkea silloin, kun sen tarjoamat avartavat oivallukset ja näkökulmat ovat iskostuneet osaksi jokapäiväistä elämää. Sama pätee aprillipäivän antiin: Ei riitä, että vastaantuleviin väitteisiin ja tarinoihin suhtaudutaan kriittisesti yhtenä päivänä vuodessa. Tiedonvälityksen ja mielipidemuokkauksen raja on vaikeasti erotettavissa kaikkina muinakin aikoina. Parhaimmillaan aprillipäivän opetukset ovat läsnä joka päivä.