Psykedeelisen sivistyksen liitto ry

View Original

Millaisena näet psykedeelien aseman tulevaisuudessa? Vastauksia joulukuun Psykedeelikysymykseen.

Vuonna 2022 keräsimme kuukausittaisten kysymysten kautta ajatuksianne psykedeeleistä ja niiden käyttökulttuureista. Vuoden viimeinen kysymyksemme oli “Millaisena näet psykedeelien aseman tulevaisuudessa?”.

Monissa vastauksissa näkyi usko siihen, että psykedeelit voivat parantaa ihmisten elämänlaatua, ja että mitä enemmän asiaa tutkitaan ja mitä useammat ihmiset kertovat kokemuksistaan, sitä kiistattomampi tämä asia on. Huolia ja kysymyksiä liittyi psykedeelien ja yhteiskuntamme kaupallisten ulottuvuuksien suhteeseen: Kaupallisuus avaa mahdollisuuksia ammattimaiseen psykedeelityöskentelyyn, mutta luo myös kannustimia keinotekoisten kynnysten rakentamiseksi sille, ketkä psykedeelejä saavat käyttää. Vastauksissa nähtiin tarvetta tuoda psykedeelit psykoterapian apuvälineiksi, mutta toisaalta ilmaistiin huolta siitä, että lääkeyhtiöt pyrkivät omimaan aineet patenttien kautta itselleen.

Monet vastauksista kulkivat suhteellisen abstraktilla tasolla, mutta jonkin verran visioitiin myös yhteiskuntaan integroituneen psykedelian konkretiaa. Hyvässä psykedeelitulevaisuudessa aihepiiristä kiinnostuneille on saatavilla laadukasta tietoa ja tarvittaessa apua. Aikuisten on mahdollista hankkia ja kasvattaa psykedeelejä laillisesti, mutta myynnille on harkittuja rajoitteita. 

Nähtiin myös, että tulevaisuudessa psykedeeleihin kohdistuva hype on maltillistunut, ja ne osaksi ihmisyyttä hyväksyvä kulttuuri tuntee sekä niiden pimeät että synkeämmät puolet: Niin demonisointi kuin glorifiointi on vähentynyt. Vaikka psykedeeleistä on vuosien varrella maalattu perusteettomiakin kauhukuvia, useimmille on myös alkanut käydä selväksi, etteivät kaikki niistä lausutut varoituksen sanat ole olleet pelkkää propagandaa. Toisaalta monet psykedeeleihin aiemmin yksiselitteisellä kielteisyydellä suhtautuneet ovat läheistensä kokemusten myötä huomanneet, että psykedeeleillä voi olla hyvälle elämälle paljonkin annettavaa.

Psykedeelikulttuurit ovat kirjavia, ja toivotussa psykedeelisessä tulevaisuudessa ihmisten keskinäisen vuorovaikutuksen lisääminen psykedeelikokemusten ympärillä auttaa näitä kulttuureja kehittymään. Henkilökohtaiset psykedeelikokemukset, joita yhä useammalla ihmisellä yhteiskunnan kaikilta tasoilta alkaa olla, itsessään avaavat uusia tapoja ymmärtää ja hahmottaa psykedeelien paikkaa osana ihmisyhteisön eloa – ja kenties ymmärtää paremmin elämää itseään. Yhä useampi näkee psykedeelit apuvälineinä, joita viisaasti hyödyntämällä on mahdollista katsoa ja kokea asioita toisin, oppia omista sokeista pisteistään ja harjoittaa taitoja, joista on hyötyä myös ilman psykedeelejä.

Useammassakin vastauksessa esiinnostettiin näkökulmaa, jonka mukaan psykedeeleihin kannattaa ylläpitää avointa suhtautumista, jossa ei lyödä lukkoon ajatuksia siitä, mitä kaikkea psykedeelit ovat tai voivat olla. Katsottiin, että psykedeelikulttuurien on syytä sallia kasvaa orgaanisesti moniin suuntiin, jolloin yhden totuuden sijaan on tilaa ja ymmärrystä monenlaiselle psykedeelien käytölle. Psykedeelien liian nopea yhteiskunnallinen laatikoiminen saattaisi köyhdyttää ja kaventaa sitä, mitä ne voivat antaa ja olla ihmisille. Tulevaisuudessa psykedeelien asema on kenties sellainen, että niihin kunnioituksella ja uteliaisuudella suhtautuminen on normi.

Tämmöistä kaikkea meille kerrottiin:

Apua sairauksiin

Näen suurta lääkinnällistä potentiaalia. Hortonin neuralgiasta kärsivät, masentuneet ja monet muut saavat tulevaisuudessa apua psykedeeleistä.”

Näen psykedeelit tulevaisuudessa lääkkeenä muiden joukossa. Yksinään niillä ei ole lääkinnällistä merkitystä, paitsi ehkä päänsärkyjen hoidossa, mutta sopivan terapian kanssa ne voisivat nopeuttaa terapeuttista prosessia. Ne eivät auta masennukseen yksinään, mutta voivat palauttaa aivojen plastisuutta, jolloin haitallisista ajatusmalleista voi mahdollisesti oppia pois. Uhkakuvana ovat suuret lääkeyhtiöt, jotka eivät voi tehdä voittoa myymällä esimerkiksi psilosibiinisieniä, vaan kehittävät lääkkeen, patentoivat sen ja lobbaavat lääkelakia lääkeyhtiön tuotetta suosivaksi.”

Markkinat, kaupankäynti ja kasvatus

Tulevaisuudessa nähdään selkeämmin, millaisin tavoin markkinat voivat toisaalta edistää psykedeelien kaltaisten uusien teknologioiden ja hoitomuotojen kehitystä, mutta toisaalta myös, miten liiallinen talouskeskeisyys voi johtaa taloudellisten arvojen ylikorostumiseen kaiken muun kustannuksella. Liiallisen psykedeeli-innostuksen tuottamista ongelmista on opittu, ja toisaalta on myös alettu hyväksyä, että psykedeelit ovat olemassa ja monet haluavat käyttää niitä riippumatta siitä, mitä yhteiskunta asiasta sanoo. Tämän vuoksi yksioikoisesta kieltopolitiikasta on suuressa osassa maailmaa alettu liikkua yhdessä kannettua vastuuta, uskottavaa valistusta, riskitietoisuutta, laadunvalvontaa ja oppimista painottavaan suuntaan. 

Aikuisten on mahdollista hankkia psykedeelejä laillisesti myymälöistä, joissa osataan vastata viisaasti käyttöön liittyviin kysymyksiin. Eloperäisten psykedeelien kasvatus on sallittu. Psykedeelituotteiden mielikuvamainonta on kielletty, ja sääntelypolitiikassa ammennetaan kaikesta siitä tiedosta, jota alkoholin, tupakan, kahvin ja erilaisten lääkeaineiden – ja kieltolain – parissa tehdyt virheet ja onnistumiset ovat kartuttaneet.”

Lisääntyvä näkyvyys

Psykedeelejä ei pysäytä enää mikään, ainakaan jos asiaa tarkastellaan maailmanlaajuisesti. Tietoisuus aiheesta on lisääntynyt liikaa, jotta niitä voitaisiin enää uskottavasti mustamaalata. Psykedeelit eivät ole enää uusi ja ihmeellinen asia kuten silloin, kun ne edellisellä kerralla kiellettiin.”

 “Yhä useampi tuntee jonkun psykedeelejä käyttäneen ja tietää, että vaikka psykedeelit eivät sovikaan kaikille, monet ovat saaneet niistä kiistämättömiä hyötyjä. Tämä vahvistaa yleistä ymmärrystä siitä, että psykedeeleille on paikkansa, eikä tämä ymmärrys edellytä kiinnostusta käyttää psykedeelejä itse.”

Psykedeelit tieteessä ja psykedeelien vaikutus tieteeseen

Uskon, että tiede tuo psykedeelien hyötyjä aina vain enemmän esiin. Huomataan, mikä potentiaali niillä on esimerkiksi terapiakäytössä addiktioiden osalta ja helpottamassa saattohoitopotilaiden kuolemanpelkoa. Psykedeelien avulla voimme kokea empatiaa muita ihmisiä ja eläviä olentoja kohtaan, mikä nykymaailmassa tuntuu välillä olevan vähissä. Uskon siis, että ne tulevat näyttelemään isoakin osaa varsinkin terapian apuna ja työkaluna turvallisessa ympäristössä ja ammattilaisen kanssa. Uskon myös, että vapaampi tutkimus löytää uusia käyttökohteita.”

Psykedeelejä tutkitaan tulevaisuudessa yhä monenlaisemmista näkökulmista ja yhä monipuolisemmin menetelmin. Psykedeelitutkimuksen avaama ymmärrys kontekstin merkityksestä psykedeelien vaikutuksissa on muuttanut myös tapaamme tehdä ja ajatella tiedettä, kun esimerkiksi ajatus ‘psykedeelien vaikutusten tutkimisesta sinällään’ on alkanut näyttäytyä enemmän tai vähemmän mahdottomana. Ehkä kaikkea ei voikaan tutkia absoluuttisen objektiivisesti ja neutraalisti?”

Parempi tiedon saatavuus

Kun ihminen huomaa kiinnostuneensa psykedeelien vaikutuksista, hänen on huomattavasti nykyistä helpompi selvittää, mistä voi saada aihepiiristä luotettavaa tietoa ja löytää aihepiiriin kypsästi suhtautuvia ihmisiä, joiden kanssa keskustella asiasta – samaan tapaan kuin nykyisin on sekä virallisempien kanavien että kanssaihmisten kanssa käytävien keskustelujen kautta saatavilla tietoa seksiin tai alkoholiin liittyvistä riskeistä ja hyvistä käytännöistä. Mahdollisista ongelmista voi keskustella psykoterapeutin tai lääkärin kanssa ilman pelkoa lakiseuraamuksista, ja edellämainitut myös osaavat ohjata eteenpäin, mikäli heidän oma asiantuntemuksensa ei riitä.”

Hankaluuden kanssa oleminen

Psykeedelit voivat olla montaa ja monille. Filosofi Donna Harawayn erään kirjan nimi on ”Staying with the trouble”. Tätä toivoisin yhteiseloltamme psykedeelien kanssa. Toivon, että olisimme läsnä toisillemme tässä ajassa, jota psykedeelienkin valtavirtaistuminen merkkaa. Toivon, ettemme liian helposti antaisi periksi ja luovuttaisi näitä teknologioita millekään tietylle kontekstille tai kehystykselle. Ettemme ojentaisi niitä lääketieteelle ja -bisnekselle tai jättäisi niitä vain esoteerikoille ja maailmaan pettyneelle vaihtoehtoväelle. Staying with the trouble -ajatuksen mukaisesti: ollaan tämän hankaluuden kanssa.

Käyttötavat ja -kulttuurit, asenteet ja ymmärrys eivät kehity yhden ihmisen tai auktoriteetin järkeilyn pohjalta, vaan hitaasti, kun psykedeelit vuosikymmenten saatossa saavat tarkoituksiaan yhteisesti jaetussa todellisuudessamme. Toivotetaan tervetulleeksi kritiikki ja silitetään vastakarvaan helppoja selityksiä tai uusien psykedeelejä hyödyntämään pyrkivien toimijoiden tenhoa. Pikavauhtia vapauttaminen tai kieltopolitiikka kumpikin olettavat, että psykedeelit ja meidän yhteiselomme niiden kanssa ymmärrettäisiin totaalisesti. Edellisessä tarina on hyväksyvä, toisessa torjuva. Otetaan hitaasti. Meillä ei ole vastauksia, eikä ehkä koskaan tule olemaan, ja voi jopa olla, ehkä, että juuri tähän vastauksettomuuteen, maailman avoimuuteen ja kaikkien selittävien tarinoiden rajallisuuteen nämä voimalliset työkalut osoittavat.”

Psykedeelit ja tietoisuus

"Tulevien yhteiskuntamuotojen hyviä ja huonoja puolia on vaikea ennustaa. Ei ole selvää, miltä maailma näyttää parinkymmenen vuoden kuluttua jos yleinen suhtautuminen psykedeeleihin jatkuu nykyisellään. Muttei toisaalta ole ainakaan sen helpompi ennustaa mitä kaikkea tapahtuu jos nämä kasvit, sienet ja synteettiset aineet integroituvat hyväksytyksi osaksi elämää laajoissa kulttuuripiireissä.

Oma tietoisuus on itse kullekin mitä tutuin asia, mutta harvoilla on selkeä käsitys siitä, että koettu arkitajunta on vain hyvin kapea siivu valtavasta mahdollisuuksien avaruudesta. Muuntuneet tietoisuuden tilat ovat suurelle osalle ihmisistä enemmän tai vähemmän tuntemattomia, eikä moni tule ajatelleeksi, että normaaliksi oletetun valvetilan, uneksimisen ja alkoholihumalatilan lisäksi on olennaisesti erilaisia tapoja olla ihminen. Johtuen kieltolakiin liittyvästä asenneilmapiiristä, psykedeelisistä kokemuksista julkisesti puhuminen on selkeästi edelleen tabu. Niinpä ollaan tilanteessa, jossa länsimaisella ihmisellä keskimäärin – lukuunottamatta eräitä suppeita alakulttuureita – ei ole aavistustakaan psykedeelikokemuksen luonteesta ja merkityksestä.

Kysymys psykedeelikokemuksen luonteesta ja merkityksestä ei ole kylläkään omiaan synnyttämään laajaa konsensusta myöskään niiden alakulttuurien keskuudessa, joihin näiden substanssien käyttö kuuluu. Me ihmisethän tunnetusti onnistumme kehittelemään erimielisyyksiä useimmista asioista myös normaalissa valvetilassa ollessamme, ja kun koettujen tajunnantilojen kirjo laajenee, laajenee myös mahdollisten koulukuntien määrä. Amazonin viidakon Ayahuasca-perinne sisältää erilaisia merkityksiä kuin esimerkiksi LSD:n nappaaminen konemusiikkifestarilla tai uusi psilosiiniavusteinen alkoholiriippuvuuden katkaisuterapia. Ja edelleen eri kaliiperin juttu on vaikkapa Qualia Research Instituten tavoite kartoittaa kaikkien mahdollisten tietoisuuden tilojen avaruutta.

Tietoisuuden selittäminen pelkän normaalitajunnan tuntemuksen perusteella on verrattavissa siihen, että kehittäisi yleistä musiikin teoriaa kuuntelemalla ainoastaan vaikkapa banjonsoittoa. Banjomusiikkia sinänsä ei tule ollenkaan väheksyä, sillä se tarjoaa itsessäänkin runsaasti mielenkiintoista vaihtelua, ja nokkela henkilö voi sen innoittamana päätellä, että muunkinlaista musiikkia on mahdollisesti olemassa. Mutta hyvin luultavasti vaikkapa Beethovenin tai Jimi Hendrixin konsertin kuuntelu toisi banjonnäppäilyn perusteella tehtyihin johtopäätöksiin jotain olennaista lisättävää. 

Eräät filosofit, myös he, jotka eivät välttämättä ole psykedeelien tuntijoita, ehdottavat, että normaalitietoisuus olisi evoluution tuottama adaptaatio, jonka luomaa todellisuuskuvaa voi verrata käyttöliittymään. Kun "käyttöliittymä" ja "käyttäjä" muuttuvat psykedeelikokemuksessa täysin yllättävillä tavoilla, ihmiskunnalla voi olla paremmat mahdollisuudet vähitellen ymmärtää todellisuutta, tietoisuutta ja elämää yleensä. 

Mielestäni jopa suurimman osan ihmisistä, kaikista yhteiskunnan kerroksista, toimenkuvista ja ikäluokista, tulisi edes muutaman kerran elämässään laajentaa repertuaariaan banjomusiikin ulkopuolelle. Tämä tarkoittaisi valtavaa eroa nykytilanteeseen, jossa vain melko pieni vähemmistö on niinsanotusti kuunnellut jotain muutakin. Moinen kulttuurinen muutos on periaatteessa mahdollista tehdä monella tavalla, ja tuleekin toimia viisaasti, jotta maksimoidaan psykedeelien positiivisia vaikutuksia ihmisten ja yhteiskunnan kehitykseen ja minimoidaan sellaisia seurauksia, jotka ovat yksiselitteisesti kielteisiä. 

Yhtäältä psykedeelit kyllä opettavat käyttäjäänsä, joko leppeällä tai ankarammalla kädellä. Toisaalta niin viidakosta, internetin laajasta psykedeeliyhteisöstä kuin tutkimuskirjallisuudestakin on tarjolla paljon perimätietoa, jota on syytä hyödyntää. Hyviksi havaittujen toimintatapojen opettelu voi tapahtua esimerkiksi varta vasten järjestetyillä retriiteillä, joilla hurjatkin tripit voidaan kokea turvallisesti ja jälkipuintiin riittää vertaisryhmäläisiä. Olennaista tässä on, että yhden virallisen totuuden sijaan tarvitaan monia erilaisia psykedeeliyhteisöjä, sen mukaan kuin on erilaisia elämäntilanteita ja eri tyyppisiä tarpeita vaihtaa hetkeksi koordinaatteja tietoisuuden avaruudessa. Näitä tarpeita ja tilanteita ovat esimerkiksi käyttö lääkkeenä, käyttö tutkimusmatkailun tyyppisessä uuden ja tuntemattoman oppimisessa, ja totta kai käyttö nauttimiseen elämästä ihmisenä. 

Yleinen asenne psykedeelien suhteen näyttää olevan hiljalleen kääntymässä pois vanhasta kieltämisen, pelon ja tietämättömyyden sumusta kohti osaavaa ja vastuullista käyttöä, kunnioitusta, ja uteliaisuutta."

Kiitos kaikille kysymyksiimme vuoden 2022 aikana vastanneille! Psykedeelikysymys lähtee tämän myötä tauolle ja Liiton väki keskittyy muihin psykedeelisen sivistyksen ulottuvuuksiin. Toivomme kaikille seuraajillemme psykedeelisesti sivistynyttä vuotta 2023!

(PS. Oletko yllä viimeisenä lainaamamme, tietoisuutta käsittelevän tekstin kirjoittaja? Mikäli koko tekstin julkaisu blogissamme erillisenä kokonaisuutena kiinnostaa, rohkaisemme olemaan yhteydessä. Tämän koostetekstin puitteissa jouduimme karsimaan tekstistä paljon kiinnostavaa sisältöä pois.)

- = ✱ = -

Jäsenmaksut auttavat meitä edistämään psykedeelien viisaampaa käsittelyä. Voit tukea työtämme maksamalla vuoden 2023 jäsenmaksun. Lisätietoa jäsenyydestä täällä.

Voit myös liittyä sähköpostilistallemme ja Telegram-tiedotuskanavallemme, joilla tiedotamme tapahtumistamme, julkaisuistamme ja muusta toiminnastamme.